Płace w firmie

» wyszukiwanie zaawansowane
Aby skorzystać
z pełnej wersji serwisu
Jeśli już jesteś naszym czytelnikiem zaloguj się

Tematy tygodnia

RODO: Ochrona danych osobowych

Monitorowanie rozmów telefonicznych pracowników - dowiedz się, jak je wprowadzić

Wprowadzając w podmiocie monitoring wizyjny administrator danych osobowych jest zobowiązany do uwzględnienia tego faktu w regulaminie pracy. W taki sam sposób należy postąpić, wprowadzając monitorowanie poczty elektronicznej. Sprawdź, czy możliwe jest nagrywanie rozmów telefonicznych.

Monitorowanie rozmów? Tak, ale nie w każdym przypadku

Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej). Przepis stosuje się odpowiednio do innych form monitoringu niż określona powyżej (a więc np. monitoringu rozmów telefonicznych), jeśli ich zastosowanie jest konieczne do realizacji powyższego celu (art. 223 § 1 i 4 Kodeksu pracy).

UWAGA!

Jak wprowadzić monitoring wizualny w zakładzie pracy? Sprawdź tutaj>>

UWAGA!

Dopuszczalne jest wprowadzenie w zakładzie pracy monitoringu rozmów telefonicznych, jeżeli jego stosowanie jest konieczne do zagwarantowania organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.

Wprowadzenie monitoringu rozmów telefonicznych wymaga m.i.n ustalenia celów, zakresu oraz sposobu zastosowania monitoringu w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy (art. 223 § 3 w zw. z art. 222 § 2 Kodeksu pracy). To jednak nie wszystko. Należy również:

  • poinformować pracowników o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem,
  • każdorazowo przed dopuszczeniem pracownika do pracy przekazywać mu na piśmie wskazane wyżej informacje,
  • wprowadzić oznaczenia dotyczące monitoringu, nie później niż jeden dzień przed jego uruchomieniem,
  • zrealizować obowiązek informacyjny względem nagrywanych pracowników.

Konieczne uzgodnienia przy wprowadzaniu zmian do regulaminu pracy

Pracownicy wprawdzie nie mogą sprzeciwić się wprowadzeniu monitoringu rozmów telefonicznych. Niemniej jednak zmiany w regulaminie pracy, w tym także polegające na wprowadzeniu takiego monitoringu, pracodawca musi uzgodnić z zakładową organizacją związkową reprezentującą pracowników. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca (art. 1042 Kodeksu pracy).

Autor:

Michał Kowalski

Sprawdź, jak mieć dostęp do wszystkich artykułów na cały 2019 rok!
  • W serwisie:

    Aktualny numer Aktualny numer Archiwum numerów Archiwum numerów Tematyka Tematyka O poradniku O poradniku Regulamin Regulamin Kontakt Kontakt Reklama Reklama Aktualny numer Archiwum numerów Tematyka O poradniku Regulamin Kontakt Reklama
  • Wip:

    www.wip.pl www.wip.pl www.wiedzaipraktyka.pl www.wiedzaipraktyka.pl www.efaktura.wip.pl www.efaktura.wip.pl www.KadryiPlace.wip.pl www.KadryiPlace.wip.pl www.wip.pl www.wiedzaipraktyka.pl www.efaktura.wip.pl www.KadryiPlace.wip.pl
  • Publikacje papierowe komplementarne:

    Serwis ZUS Serwis ZUS Ubezpieczenia społeczne Ubezpieczenia społeczne Zeszyty US Zeszyty US Serwis ZUS Ubezpieczenia społeczne Zeszyty US
  • Portale:

    Portal Kadrowy Portal Kadrowy Portal Oświatowy Portal Oświatowy Portal BHP Portal BHP Portal ZP Portal ZP Portal FK Portal FK Portal ZUS Portal ZUS Portal Spółka z o.o. Portal Spółka z o.o. Portal RB Portal RB Portal Kadrowy Portal Oświatowy Portal BHP Portal ZP Portal FK Portal ZUS Portal Spółka z o.o. Portal RB
Copyright © Płace w firmie

Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.