Obowiązki płatnika w związku z wydaniem wydanych przekazywanych uczestnikom konkursu – fiskus contra sądy administracyjne

Sławomir Liżewski

Autor: Sławomir Liżewski

Dodano: 2 czerwca 2022

W wydanej po wyrokach WSA i NSA interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zmienił swoje stanowisko uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że jeżeli konkurs realizuje podmiot zewnętrzny od organizatora, płatnikiem jest podmiot faktycznie realizujący konkurs.

W tym przypadku chodziło o przedsiębiorcę (wnioskującego o wydanie interpretacji), który prowadził różnego rodzaju działania promocyjne, reklamowe i marketingowe własnej marki, m.in. w formie konkursów. Przeprowadzenie takiego konkursu przedsiębiorca zlecił podmiotowi zewnętrznemu, czyli agencji, który świadczył usługę w tym zakresie. Przedsięwzięcie realizowane przez agencję spełniało warunki uznania za konkurs: był regulamin, element rywalizacji z wyłonieniem zwycięzców oraz określenie wygranych. Agencja także nabywa i przekazuje wygrane zwycięzcom. Rozliczenie między organizatorem i realizatorem konkursu ma miejsce po jego zakończeniu.

Zdaniem wnioskodawcy w tym przypadku nie jest on płatnikiem podatku dochodowego. Cały ciężar faktycznego zorganizowania, przeprowadzenia i finansowej (ekonomicznej) realizacji konkursu ciąży tu na agencji, która zdaniem wnioskodawcy jest płatnikiem. Dyrektor KIS w wydanej wtedy interpretacji uznał, że takie stanowisko jest nieprawidłowe. Wnioskodawca zaskarżył tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uznał skargę za zasadną i przyznał rację wnioskodawcy, natomiast Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrując skargę kasacyjną potwierdził słuszność stanowiska WSA (zob. wyroki: WSA w Łodzi z 28 września 2018 r., sygn. akt I SA/Łd 449/18; NSA z 3 listopada 2021 r., sygn. akt II FSK 259/19 – orzeczenie prawomocne).

A zatem, według sądów administracyjnych, jeżeli dany podmiot faktycznie zajmuje się realizacją konkursu według przewidzianych reguł, w tym finansuje i przekazuje wygrane w konkursie, to ciążą na niej obowiązki płatnika, czyli w tym przypadku pobrania podatku dochodowego w formie ryczałtu w wysokości 10% wygranej, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z uwzględnieniem zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o PIT. Bardzo istotne jest tu stanowisko zaprezentowane przez sądy. NSA w przywołanym wyroku stwierdził bowiem, że art. 41 ust. 1 ustawy o PIT stanowi wprost, że płatnikiem jest podmiot, który dokonuje świadczeń.

Okoliczność, że w ostatecznym rozrachunku, to podmiot zlecający ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar wygranych nie oznacza, że jest on płatnikiem od tych wygranych, jeżeli są one wypłacone przez inny podmiot w ramach świadczonej usługi, czyli w tym przypadku przez agencję. Zlecający przekazuje agencji środki na organizację konkursu, która wypłaca (wydaje) wygrane kupione ze środków, które pozostają w jej dyspozycji. Również z praktycznego punktu widzenia, zdaniem NSA, trudno wyobrazić sobie sytuację, że agencja wypłaca nagrodę z własnych środków, a podatek dochodowy od nich pobiera inny podmiot.

Pogląd, że w omawianej sytuacji to agencja działa w roli płatnika, jest już utrwalony w orzecznictwie sądowym. Potwierdzają to wyroki WSA:

  • w Warszawie z 11 grudnia 2017 r. (sygn. akt III SA/Wa 3890/16) i z 19 stycznia 2016 r. (sygn. akt III SA/Wa 480/15);
  • w Poznaniu z 12 stycznia 2018 r. (sygn. akt I SA/Po 829/17)

i powołane w nich orzeczenia sądów administracyjnych).

Jednak fiskus, poza wspomnianym wyżej rozstrzygnięciem, stoi na takim samym stanowisku (interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 1 marca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1107.2021.1.SJ).

Natomiast w omawianym przypadku, w wyniku wydania wyroków: WSA w Łodzi z 28 września 2018 r. i NSA z 3 listopada 2021 r., w interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.115.2018.10.SJ) dyrektor KIS wykonując ciążący na nim obowiązek ustawowy:

  • uwzględnił ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził WSA oraz NSA w tych wyrokach;
  • ponownie rozpatrzył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Podsumowując, fiskus stoi na stanowisku, że w przypadku organizacji konkursu przez podmiot zewnętrzny, nawet gdy rola zlecającego realizację konkursu ogranicza się do zwrotu kosztu wypłaconych wygranych wraz z wynagrodzeniem dla podmiotu realizującego konkurs, to ciężar ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji konkursu ponosi zlecający. To, zdaniem fiskusa, decyduje, że płatnikiem podatku dochodowego jest zlecający przeprowadzenie konkursu. Zdaniem sądownictwa administracyjnego zaś istotne jest, który z tych podmiotów dokonuje (wypłaca) świadczeń w postaci wygranej w konkursie.

Jak więc widać, w omawianej sytuacji nie ma żadnej zgodności stanowisk. W moim przekonaniu rację mają tu sądy, jednak przy takiej rozbieżności podmioty zamierzające zlecać realizację swoich konkursów innym, zewnętrznym podmiotom, powinny rozważyć wystąpienie o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, z uwagi na jej funkcję ochronną dla wnioskodawcy.

Autor: Sławomir Liżewski
Sławomir Liżewski

Autor: Sławomir Liżewski

Prawnik, specjalista w zakresie podatków i prawa gospodarczego
Słowa kluczowe:
konkurs nagrody

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej