Centralny rejestr umów jednostkach samorządu terytorialnego dopiero od 1 stycznia 2023 r.

Marta Banach

Autor: Marta Banach

Dodano: 3 czerwca 2022
Już od 1 lipca 2022 r. jednostki sektora finansów publicznych miały publikować w centralnym rejestrze informacje o zawieranych umowach. Obowiązek ten ma zostać jednak przesunięty. Zmieni się też wartość umów podlegających publikacji. Takie zmiany zakłada poprawka wprowadzona do nowelizacji Polskiego Ładu. Sprawdź, jakie dane będzie zawierał centralny rejestr umów.

Rejestr umów jest zbiorczym zestawieniem informacji o umowach zawartych przez jednostkę sektora finansów publicznych. Prowadzony jest w formie elektronicznej. Jednostka sektora finansów publicznych udostępnia rejestr umów na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.

Centralny rejestr umów od lipca 2022 roku czy później

Sejm, w ramach prac nad nowelizacją Polskiego Ładu, zmienił przepisy dotyczące centralnego rejestru umów. Początkowo, od 1 lipca 2022 r. miały zacząć  obowiązywać regulacje zawarte w art. 34a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z których wynika obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Umów zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki samorządu terytorialnego.  

Jednak w rządowym projekcie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, na etapie procedowania w Sejmie, dodano przepisy, które przesuwają  datę wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru (art. 12 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw). Po zmianach przepisy w tym zakresie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.

Termin wejścia w życie centralnego rejestru umów w jednostkach samorządu terytorialnego został przesunięty na 1 stycznia 2023 r.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest centralny rejestr umów
  • Jak zmieni się próg umów wykazywanych w centralnym rejestrze umów
  • Jakie dane będzie zawierał centralny rejestr umów
  • Jakie kary grożą za naruszenie obowiązków rejestrowania umów
  • Jakich danych nie zamieszcza się w centralnym rejestrze umów
  • Jakie jednostki muszą wprowadzać dane do centralnego rejestru umów
  • Jak może wyglądać wzór rejestru umów

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.

To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:

  • Informacje o zmianach prawnych,
  • Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
  • Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
  • Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
  • Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
  • 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.
Sprawdź ofertę »

Logowanie:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Marta Banach

Autor: Marta Banach

ekonomistka, certyfikowana księgowa posiadająca wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną i praktyczną w obszarze finansów publicznych
Słowa kluczowe:
centralny rejestr umów

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej