Czy pracodawca może zakazać pracownikowi używania prywatnego telefonu komórkowego w pracy – stanowisko PIP
Pracodawcy nierzadko dopuszczają korzystanie z telefonu prywatnego wyłącznie w formie odbierania połączeń oraz odpisywania na wiadomości w sytuacjach nagłych i pilnych. Rzecz jasna powoduje to w praktyce duże problemy. Pracodawca nie może zweryfikować, czy odebrany przez pracownika telefon rzeczywiście był pilny. Nie mówiąc o „monitorowaniu” rozmów prywatnych.
Niemniej taki punkt w regulaminie pracy z pewnością wyklucza prowadzenie długich rozmów na komunikatorach ze znajomymi czy częstą wymianę smsów. Są dopuszczalne w regulaminach pracy jeszcze bardziej kazuistyczne zakazy, np. używania prywatnych smartfonów w czasie pracy, aby:
udzielać się w mediach społecznościowych,
- robić zakupy online lub
- opłacać rachunki.
Warto przy tym zaznaczyć w regulacjach zakładowych, że ograniczenia dotyczą nie tylko telefonów, ale również innych podobnych urządzeń, jak tablety czy smartwatche.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
- Czy pracodawca może ograniczyć odebranie lub wykonanie połączenia np. do ważnych, życiowych powodów
- Czy pracodawca ma prawo rekwirować prywatne urządzenia podwładnych
- W jakich sytuacjach może zostać wprowadzony całkowity zakaz posiadania telefonów w pracy może zostać wprowadzony
Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.
To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:
- Informacje o zmianach prawnych,
- Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
- Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
- Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
- Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
- 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.