Dotychczas tylko ubezpieczeni i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia o danych zgromadzonych w ZUS na PUE ZUS. Teraz taką możliwość mają również świadczeniobiorcy – zarówno ci z tzw. starego systemu jak i nowego.
Jak wygenerować potwierdzenie danych o świadczeniach na PUE ZUS
Już nie tylko ubezpieczeni, ale i świadczeniobiorcy mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia na portalu PUE ZUS. Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS i można przekazać go do instytucji, która tego oczekuje.
ZUS poszerza zakres e-usług
Na potwierdzeniu mogą znaleźć się informacje dotyczące prawa do emerytury, renty, czy zasiłku, oraz kwota pobieranego świadczenia. Można również uzyskać potwierdzenie, że nie pobiera się świadczenia we wskazanym okresie.
Czym jest potwierdzenie danych dla świadczeniobiorcy
Potwierdzenie danych świadczeniobiorcy to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie wymaga już podpisu pracownika ZUS. Ma taką samą moc prawną, co zaświadczenia wystawiane na salach obsługi klientów. Taki dokument można przekazać do instytucji, która tego oczekuje.
Świadczeniobiorca może teraz samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje (na przykład bankowi).
Jak utworzyć elektroniczne potwierdzenie danych
W celu utworzenia dokumentu z danymi należy:
1) zalogować się do swojego konta na PUE ZUS
2) przejść do zakładki Ubezpieczony
3) z bocznego menu wybrać Potwierdzenia – emerytury i renty
4) wybrać Utwórz nowy
5) wskazać dane, które są potrzebne na potwierdzeniu:
- prawo do świadczenia,
- kwotę świadczenia.
6) Zatwierdź swój wybór.
ZUS