Jak złożyć wniosek o wydanie przez ZUS interpretacji indywidualnej

Maciej Karpiński

Autor: Maciej Karpiński

Dodano: 22 czerwca 2021

Przedsiębiorca występując z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, skutecznie unika ryzyka, że niewłaściwie stosuje przepisy prawa. Tym bardziej że koszt uzyskania interpretacji indywidualnej jest niewielki. Jest to bowiem 40 zł. Sprawdź, jak skutecznie uniknąć wątpliwości i właściwie interpretować przepisy składkowe.

Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Są to wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie

W jakich sprawach ZUS wydaje interpretacje indywidualne

Szczególnym przypadkiem interpretacji indywidualnych są interpretacje wydawane przez ZUS – w zakresie:

  • obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym,
  • zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz
  • podstawy wymiaru tych składek.

Nie wydaje się interpretacji indywidualnych w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania wyjaśniającego lub kontroli albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji ZUS.

Kto może złożyć wniosek

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przez ZUS może złożyć przedsiębiorca, czyli:

  • osoba fizyczna,
  • osoba prawna,
  • jednostka organizacyjna, niebędąca osobą prawną, ale posiadająca zdolność prawną (np. spółka komandytowa i spółka jawna),

jeżeli prowadzi działalność gospodarczą.

Jakie informacje należy zawrzeć we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ZUS może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

We wniosku należy przedstawić zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Przedsiębiorca musi także podać następujące dane:

  • nazwę (firma) przedsiębiorcy,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  • adres do korespondencji, w przypadku gdy jest on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy.

Wniosek można złożyć w jednym z dwóch oddziałów ZUS

Oddziale ZUS w Gdańsku

właściwym dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie działania oddziałów w Białymstoku, Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Koszalinie, Łodzi I, Olsztynie, Ostrowie Wielkopolskim, Pile, Płocku, Poznaniu I, Poznaniu II, Siedlcach, Słupsku, Szczecinie, Toruniu, Warszawie I, Warszawie II, Warszawie III, Zielonej Górze,

Oddziale ZUS w Lublinie

właściwym dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie działania oddziałów w Bielsku - Białej, Biłgoraju, Chorzowie, Chrzanowie, Częstochowie, Jaśle, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi II, Nowym Sączu, Opolu, Radomiu, Rybniku, Rzeszowie, Sosnowcu, Tarnowie, Tomaszowie Mazowieckim, Wałbrzychu, Wrocławiu, Zabrzu.

Wniosek można doręczyć:

  • osobiście w jednostce terenowej ZUS,
  • w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE,
  • za pośrednictwem poczty do jednostki terenowej ZUS.

Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek w innym oddziale ZUS niż oddział wskazany do jego rozpatrzenia, pismo zostanie przekazane do właściwego oddziału.

Gdzie wnosi się opłatę za złożenie wniosku

Wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą wnosi się w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Opłatę należy wpłacić na rachunek właściwego oddziału, tj. odpowiednio:

  • Oddziału ZUS w Gdańsku – PKO BP SA I Regionalny Oddział Korporacyjny w Warszawie I Centrum Korporacyjne w Warszawie – nr rachunku: 26 1020 5590 0000 0902 8090 1015,
  • Oddziału ZUS w Lublinie – PKO BP SA I Regionalny Oddział Korporacyjny w Warszawie I Centrum Korporacyjne w Warszawie – nr rachunku:  61 1020 5590 0000 0302 8160 1019.

Na wpłacie w polu „Tytułem” należy podać:

  • NIP wnioskodawcy,
  • „opłata za wniosek o wydanie interpretacji”.

Jeśli w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpią odrębne zaistniałe stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

W jakim terminie trzeba usunąć braki we wniosku

Jeżeli wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie spełnia wymogów dotyczących jego treści lub jeśli nie został opłacony, ZUS wzywa przedsiębiorcę do usunięcia braków w terminie 7 dni. Z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Jeżeli braki nie zostaną usunięte w tym terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. W sprawie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie.

Kiedy opłata za wniosek podlega zwrotowi

Opłata za wniosek podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku:

  • wycofania wniosku przed jego rozpatrzeniem – w całości,
  • wycofania części wniosku w odniesieniu do przedstawionego w nim odrębnego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, przed rozpatrzeniem wniosku – w odpowiedniej części,
  • uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej – w odpowiedniej części,
  • pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia – w całości.

Jak długo trwa wydawanie interpretacji indywidualnej przez ZUS

Interpretację indywidualną ZUS wydaje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia wpływu kompletnego i opłaconego wniosku o jej wydanie.

W razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji indywidualnej, została wydana interpretacja indywidualna stwierdzająca prawidłowość stanowiska przedsiębiorcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Jakie informacje otrzyma przedsiębiorca w decyzji w sprawie interpretacji indywidualnej

Udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji, od której służy odwołanie. Interpretacja indywidualna zawiera:

  • wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego
  • wskazanie prawidłowego stanowiska,
  • uzasadnienie prawne,
  • pouczenie o prawie wniesienia środka zaskarżenia.

Jeżeli ZUS nie jest właściwy do wydania interpretacji, wtedy:

  • wydaje decyzję o odmowie wydania interpretacji albo
  • przekazuje sprawę do organu właściwego, informując o tym wnioskodawcę.

Odwołanie

Wnioskodawca niezadowolony z treści decyzji, w której ZUS przedstawił interpretację indywidualną, w ciągu miesiąca od dnia jej doręczenia może wnieść odwołanie do sądu okręgowego za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał decyzję.

Gdzie interpretacja indywidualna zostanie opublikowana

ZUS zobowiązany jest do niezwłocznego zamieszczania w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na swojej stronie podmiotowej, interpretacji indywidualnych, po usunięciu danych identyfikujących przedsiębiorcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji.

Podstawa prawna: 
  • art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 423 ze zm.),
  • art. 34 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 162).
Autor: Maciej Karpiński
Maciej Karpiński

Autor: Maciej Karpiński

Prawnik. Specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego. Autor publikacji w tych dziedzinach. Wykładowca na kursach kadrowo-płacowych. Doświadczenie zawodowe autora obejmuje m. in. pracę na kierowniczych stanowiskach w działach personalnych banków oraz w komórkach audytu i kontroli, w samorządzie terytorialnym

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej