Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Są to wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie
Jak złożyć wniosek o wydanie przez ZUS interpretacji indywidualnej
Przedsiębiorca występując z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, skutecznie unika ryzyka, że niewłaściwie stosuje przepisy prawa. Tym bardziej że koszt uzyskania interpretacji indywidualnej jest niewielki. Jest to bowiem 40 zł. Sprawdź, jak skutecznie uniknąć wątpliwości i właściwie interpretować przepisy składkowe.
W jakich sprawach ZUS wydaje interpretacje indywidualne
Szczególnym przypadkiem interpretacji indywidualnych są interpretacje wydawane przez ZUS – w zakresie:
- obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym,
- zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz
- podstawy wymiaru tych składek.
Nie wydaje się interpretacji indywidualnych w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania wyjaśniającego lub kontroli albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji ZUS.
Kto może złożyć wniosek
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przez ZUS może złożyć przedsiębiorca, czyli:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka organizacyjna, niebędąca osobą prawną, ale posiadająca zdolność prawną (np. spółka komandytowa i spółka jawna),
jeżeli prowadzi działalność gospodarczą.
Jakie informacje należy zawrzeć we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ZUS może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.
We wniosku należy przedstawić zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Przedsiębiorca musi także podać następujące dane:
- nazwę (firma) przedsiębiorcy,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- adres do korespondencji, w przypadku gdy jest on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy.
Wniosek można złożyć w jednym z dwóch oddziałów ZUS
Oddziale ZUS w Gdańsku |
właściwym dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie działania oddziałów w Białymstoku, Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Koszalinie, Łodzi I, Olsztynie, Ostrowie Wielkopolskim, Pile, Płocku, Poznaniu I, Poznaniu II, Siedlcach, Słupsku, Szczecinie, Toruniu, Warszawie I, Warszawie II, Warszawie III, Zielonej Górze, |
Oddziale ZUS w Lublinie |
właściwym dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie działania oddziałów w Bielsku - Białej, Biłgoraju, Chorzowie, Chrzanowie, Częstochowie, Jaśle, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi II, Nowym Sączu, Opolu, Radomiu, Rybniku, Rzeszowie, Sosnowcu, Tarnowie, Tomaszowie Mazowieckim, Wałbrzychu, Wrocławiu, Zabrzu. |
Wniosek można doręczyć:
- osobiście w jednostce terenowej ZUS,
- w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE,
- za pośrednictwem poczty do jednostki terenowej ZUS.
Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek w innym oddziale ZUS niż oddział wskazany do jego rozpatrzenia, pismo zostanie przekazane do właściwego oddziału.
Gdzie wnosi się opłatę za złożenie wniosku
Wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą wnosi się w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Opłatę należy wpłacić na rachunek właściwego oddziału, tj. odpowiednio:
- Oddziału ZUS w Gdańsku – PKO BP SA I Regionalny Oddział Korporacyjny w Warszawie I Centrum Korporacyjne w Warszawie – nr rachunku: 26 1020 5590 0000 0902 8090 1015,
- Oddziału ZUS w Lublinie – PKO BP SA I Regionalny Oddział Korporacyjny w Warszawie I Centrum Korporacyjne w Warszawie – nr rachunku: 61 1020 5590 0000 0302 8160 1019.
Na wpłacie w polu „Tytułem” należy podać:
- NIP wnioskodawcy,
- „opłata za wniosek o wydanie interpretacji”.
Jeśli w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpią odrębne zaistniałe stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
W jakim terminie trzeba usunąć braki we wniosku
Jeżeli wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie spełnia wymogów dotyczących jego treści lub jeśli nie został opłacony, ZUS wzywa przedsiębiorcę do usunięcia braków w terminie 7 dni. Z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Jeżeli braki nie zostaną usunięte w tym terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. W sprawie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie.
Kiedy opłata za wniosek podlega zwrotowi
Opłata za wniosek podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku:
- wycofania wniosku przed jego rozpatrzeniem – w całości,
- wycofania części wniosku w odniesieniu do przedstawionego w nim odrębnego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, przed rozpatrzeniem wniosku – w odpowiedniej części,
- uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej – w odpowiedniej części,
- pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia – w całości.
Jak długo trwa wydawanie interpretacji indywidualnej przez ZUS
Interpretację indywidualną ZUS wydaje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia wpływu kompletnego i opłaconego wniosku o jej wydanie.
W razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji indywidualnej, została wydana interpretacja indywidualna stwierdzająca prawidłowość stanowiska przedsiębiorcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Jakie informacje otrzyma przedsiębiorca w decyzji w sprawie interpretacji indywidualnej
Udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji, od której służy odwołanie. Interpretacja indywidualna zawiera:
- wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego
- wskazanie prawidłowego stanowiska,
- uzasadnienie prawne,
- pouczenie o prawie wniesienia środka zaskarżenia.
Jeżeli ZUS nie jest właściwy do wydania interpretacji, wtedy:
- wydaje decyzję o odmowie wydania interpretacji albo
- przekazuje sprawę do organu właściwego, informując o tym wnioskodawcę.
Odwołanie
Wnioskodawca niezadowolony z treści decyzji, w której ZUS przedstawił interpretację indywidualną, w ciągu miesiąca od dnia jej doręczenia może wnieść odwołanie do sądu okręgowego za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał decyzję.
Gdzie interpretacja indywidualna zostanie opublikowana
ZUS zobowiązany jest do niezwłocznego zamieszczania w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na swojej stronie podmiotowej, interpretacji indywidualnych, po usunięciu danych identyfikujących przedsiębiorcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji.
Jeśli interpretacja indywidualna zostanie uchylona lub stwierdzi się jej nieważność, ZUS niezwłocznie usuwa interpretację indywidualną ze wspomnianych publikatorów, z zamieszczeniem adnotacji o przyczynie usunięcia. W przypadku zmiany interpretacji niezwłocznie zamieszcza się zmienioną interpretację indywidualną, z zamieszczeniem adnotacji o przyczynie zmiany.
- art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 423 ze zm.),
- art. 34 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 162).