Czym jest koncepcja 4C w marketingu mix?

Artykuł partnera

Dodano: 16 lutego 2022

Marketing niejedno ma imię. Współczesny konsument codziennie jest celem wielu komunikatów promocyjnych – duży wybór produktów i usług wymusza na firmach rywalizację o jego uwagę i zainteresowanie, co z kolei przekłada się na stały rozwój narzędzi marketingowych. Coraz trudniej jest się jednak przebić przez „szum” reklamowy, dlatego koniecznością jest trzymanie ręki na pulsie nowych koncepcji i szukanie rozwiązań, które w Twoim przypadku mogłyby przynieść maksymalnie korzystne rezultaty. Spróbujmy więc wyjaśnić sobie co to jest marketing mix i na czym polega działająca w jego ramach koncepcja 4C.

Co to jest marketing mix?

Marketing mix, jak sama nazwa wskazuje, to pojęcie używane na określenie „pakietu” (zestawienia) określonych działań i aktywności marketingowych, których podstawowym celem jest określone oddziaływanie na klientów: obecnych i potencjalnych, zmierzające do osiągnięcia konkretnych rezultatów. Na tym etapie warto podkreślić, że marketing mix obejmuje kilka różnych koncepcji, w tym koncepcję 4C, o której za chwilę powiemy trochę więcej. Wdrożenie marketingu mix w firmie pozwala na poznanie oczekiwań i wymagań potencjalnych odbiorców Twoich produktów lub usług oraz unormowanie i uregulowanie aktywności podejmowanych w ramach ich promowania.

Na czym polega koncepcja 4C?

Koncepcja 4C charakteryzuje się tym, że w centrum zainteresowania i działania jest stawiany konsument, który ma być potencjalnym odbiorcą Twojej oferty. 4C to skrót od czterech głównych komponentów tej koncepcji: komunikacja (communication), koszt (cost), konsument (consumer) oraz wygoda (convenience). Oznacza to, że koncepcja 4C bardzo duży nacisk kładzie na zidentyfikowanie oczekiwań potencjalnych klientów, co oznacza konieczność dogłębnego poznania i skonkretyzowania potrzeb ze strony Twojej grupy docelowej.

Wygoda to konieczność zagwarantowania kupującemu maksymalnego komfortu w procesie nabywania określonych dóbr i usług. Innymi słowy, sam proces sprzedaży powinien być maksymalnie udogodniony. Dlaczego? To proste, jeśli pojawią się przeszkody, konsument przyzwyczajony do prostych rozwiązań, może poczuć się zniechęcony. Komunikacja jako komponent koncepcji 4C, odnosi się natomiast do sprawnego przepływu informacji na linii marka – klient oraz nawiązania angażującej, satysfakcjonującej dla konsumenta relacji. Należy pamiętać, że budowanie relacji to jeden ze sposobów na utrzymanie lojalności klienta. W praktyce zdarza się, że klient chętniej korzysta z oferty firmy, która już zna, rzecz jasna, o ile wcześniej spełniła jego oczekiwania. Z kolei koszt w 4C to ogół odpłatności, jakie dany klient musi ponieść w związku z zakupem konkretnego produktu lub usługi. Warto jednak tutaj zaznaczyć, że koszt nie odnosi się wyłącznie do ich ceny.

Jak wspomnieliśmy wyżej, w marketingu mix istnieją również inne koncepcje. Więcej na ich temat dowiesz się na stronie www https://landingi.com/pl/blog/marketing-mix-w-uslugach/. Zwróć uwagę na to, że w realizacji strategii marketingowej tworzonej w ramach marketingu mix mogą przydać Ci się landing page’e, które z łatwością zaprojektujesz korzystając z możliwości platformy Landingi, która udostępnia intuicyjny kreator oraz ponad 400 edytowalnych szablonów. Dzięki temu, nawet nie posiadając wiedzy programistycznej, jesteś w stanie stworzyć atrakcyjną i co najważniejsze konwertującą stronę docelową. Landing page’e natomiast świetnie sprawdzają się w reklamowaniu konkretnych produktów i usług, ponieważ skupiają uwagę odbiorcy na swojej treści. Nie jest ona rozpraszana innymi informacjami.

Artykuł partnera

Numer 275 Maj 2024 r.

Numer 275 Maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej