Wiele przedsiębiorstw z branży e-commerce decyduje się na outsourcing usług logistycznych, czyli współpracę z zewnętrznym operatorem. Tego typu rozwiązanie może sprowadzać się do magazynowania towarów, pakowania zamówień, dostarczania przesyłek do klientów czy obsługi zwrotów.
Fulfillment – kto powinien rozważyć skorzystanie z usługi?
Artykuł partnera
Fulfillment polega na powierzeniu procesów logistycznych zewnętrznej firmie. Usługa jest przydatna w przypadku przedsiębiorstw realizujących sprzedaż na dużą skalę oraz podczas intensywnych dla e-commerce okresów jak np. Black Friday. Jakie przedsiębiorstwa powinny zdecydować się na fulfillment?
Czym jest fulfillment?
Fulfillment jest w stanie odciążyć właściciela sklepu internetowego na wielu płaszczyznach i przełożyć się na zredukowanie kosztów. Wynika to m.in. z braku konieczności utrzymywania magazynu oraz zatrudnienia osób pakujących towar do wysyłki.
Zamiast tego wszystkie produkty przyjmuje profesjonalna firma logistyczna. Dodatkowo znane i cenione przedsiębiorstwa takie jak InPost są w stanie wynegocjować dla swoich klientów atrakcyjne ceny opakowań czy wypełniaczy.
Kto powinien rozważyć fulfillment?
Fulfillment to rozwiązanie korzystne dla osób, które działają w e-commerce. Na właścicielach sklepów internetowych spoczywa wiele obowiązków związanych z magazynowaniem produktów oraz całym łańcuchem dostawy. Są one zarówno czasochłonne, jak i kosztowne.
Powierzenie procesów logistycznych profesjonalnej firmie zewnętrznej jest sposobem na oszczędność czasu. Zamiast doglądać procesu pakowania i wysyłki towarów do klientów, przedsiębiorca może skupić się na innych aspektach funkcjonowania biznesu np. z zakresu marketingu internetowego.
Co więcej, za sprawą fulfillmentu koszty stałe (m.in. opłaty za powierzchnię magazynową i wynagrodzenie pracowników) przeobrażają się w koszty zmienne (ceny opakowań, wypełniaczy czy wysyłki towarów).
Kiedy zainwestować w fulfillment?
Dobrym momentem na to, aby rozważyć fulfillment, jest okres skalowania biznesu i rozwoju marki. Takie rozwiązanie może być również na wagę złota podczas wzmożonego sezonu wysyłki np. przed okresem bożonarodzeniowym.
Wówczas dla klientów szczególnie ważna jest terminowość dostaw i krótkie oczekiwanie na zamówione produkty. To z kolei może zapewnić współpraca z odpowiednią firmą z branży logistycznej.
Nie oznacza to jednak, że outsourcing usług logistycznych będzie nietrafionym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców. Także w tym przypadku za sprawą efektu skali są oni w stanie zredukować koszty i zmaksymalizować przychody sklepu internetowego.
Oczywiście ten aspekt zawsze należy rozpatrywać indywidualnie, biorąc pod uwagę przede wszystkim ilość zamówień w skali miesiąca.
Fulfillment – na co zwrócić uwagę?
Przed nawiązaniem współpracy z zakresu outsourcingu usług logistycznych warto zwrócić uwagę na kwestię automatyzacji. Niezwykle ważne jest, aby wybrana firma umożliwia pełną integrację z systemem sklepu internetowego. Pozwoli to na bieżącą aktualizację danych, synchronizację procesów i dużą oszczędność czasu.