Pomyłka przy wypłacie wynagrodzenia za pracę – jak odzyskać nadpłaconą pensję
Jakie kwoty przelane pracownikowi możemy uznać za nienależne lub pobrane bezpodstawnie? Odpowiedź na to pytanie wymaga przede wszystkim ustalenia, co jest wynagrodzeniem należnym pracownikowi. Określa to art. 86 § 1 Kodeksu pracy, który nakłada na pracodawcę powinność wypłacania wynagrodzenia w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy. Mamy tu na myśli wynagrodzenie, które przysługuje pracownikowi na podstawie umowy o pracę oraz przepisów prawa pracy, nie tylko ustaw czy rozporządzeń, ale przede wszystkim regulaminów wynagradzania czy układów zbiorowych pracy. Przelanie na rachunek bankowy (czy tożsama wypłata w gotówce) nienależnej części pensji wymaga stwierdzenia, że żadna z wymienionych podstaw do wypłaty nie uprawniała pracodawcy do przekazania określonej kwoty pracownikowi.
Skąd biorą się pomyłki w wypłacie pensji
Najczęściej ich źródłem jest błąd osoby sporządzającej listy płac, często sprowadzający się do wprowadzenia nieprawidłowych danych do programu księgowego. Błędy mogą sprowadzać się do wypłacenia należnego pracownikowi wynagrodzenia zbyt szybko lub wypłacenia mu kwoty zawyżonej. Oczywiście zdarzyć się też mogą zaniżone wypłaty, ale wówczas jednym sposobem naprawienia błędu jest szybkie przelanie pominiętej kwoty.
Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.
To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:
- Informacje o zmianach prawnych,
- Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
- Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
- Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
- Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
- 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.