Nienormowany czas pracy - których zawodów dotyczy?

Artykuł partnera

Dodano: 19 maja 2022

Zgodnie z Kodeksem pracy każdy pracownik może zostać objęty czasem pracy, podczas którego pozostaje do dyspozycji swojego pracodawcy. Czas ten może być określany także przez konkretne zadania. Wówczas mówi się o systemie zadaniowym. Natomiast potocznie określa się to jako nienormowany czas pracy.

Co oznacza nienormowany czas pracy?

Terminem nienormowany czas pracy określa się pozostawanie pracownika do dyspozycji pracodawcy i to w każdym momencie. Tym samym, w ramach swoich obowiązków dany pracownik musi wykonywać swoją pracę w wymiarze 8 godzin każdego dnia oraz 40 godzin w ciągu tygodnia.

Zgodnie z Kodeksem pracy nienormowany czas pracy może zostać wprowadzony w uzasadnionych przypadkach. Wynikać to może zatem z charakteru pracy, lecz także systemu organizacji pracy w danej firmie. Dlatego system normowanego czasu pracy najczęściej ustalony jest indywidualnie między pracodawcą a pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca zobowiązany jest do ustalenia, jaki czas potrzebny jest do wykonywania zadań. Ponadto nienormowany czas pracy wprowadzić można w sytuacji, gdy bardzo trudne jest określenie, kiedy rozpocznie się dany zadanie oraz zakończy. Bardzo przydatnym narzędziem w takiej sytuacji jest rejestracja czasu pracy na inEwi.pl.

Kogo dotyczy nienormowany czas pracy?

Najczęściej nienormowany czas pracy wykorzystywany jest w tych zawodach, w których bardzo trudno jest prowadzić ewidencję czasu pracy. Wynika to przede wszystkim z tego, że zadania realizowane są poza siedzibą firmy. Dlatego istnieją zawody, w którym występuje nienormowany czas pracy. Są to między innymi akwizytorzy, listonosze, dziennikarze, przedstawiciele handlowi, ale również osoby wykonujące wolne profesje. W tych zawodach znacznie ważniejsze jest to, aby zadanie zostało wykonane aniżeli to, w jakim czasie zostanie ono zrealizowane. Nierzadko nienormowany czas pracy dotyczy także osób zarządzających zakładem na przykład imieniu pracodawcy. Jednak to, że konkretne godziny pracy nie są ustalone nie znaczy, że nie ma możliwości wypłaty wynagrodzenia za nadgodziny. Dotyczy to w szczególności sytuacji, kiedy wyznaczony dla pracownika zakres zadań jest bardzo czasochłonny. Wówczas najczęściej przysługuje prawo do otrzymania wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. W takim wypadku warto poznać 3 porady, jak zaimplementować rejestrację czasu pracy w przedsiębiorstwie.

Jak wdrożyć rejestrację czasu pracy?

Rejestracja czasu pracy pozwala na ewidencjonowanie czasu i zakresu wykonywanych obowiązków. Dzięki temu automatycznie można rozliczać dzień pracy każdego z pracowników. Jest to z pewnością duże ułatwienie dla działu kadr, który nie będzie musiał już ręcznie uzupełniać tabeli dotyczących ewidencjonowania pracy zespołu. Aby skutecznie prowadzić do rejestrację czasu pracy, warto wdrożyć aplikacje, które dostępne są w online. Dzięki temu można uporządkować zadania, ustalić priorytety, a także kalendarz zadań. Wówczas występuje również znacznie lepszy przepływ informacji. Konieczne jest zatem wybranie odpowiedniej aplikacji, przedstawienie jej funkcji wszystkim pracownikom, a następnie rozpoczęcie pracy w oparciu o rejestrację czasu pracy. Skutkiem tego jest lepsze planowanie dnia, uwzględnianie nawet niewielkich zadań podczas pracy, a także lepszy przepływ informacji i kontakt pomiędzy poszczególnymi pracownikami oraz zarządem.

Artykuł partnera

Słowa kluczowe:
nienormowany czas pracy

Numer 274 Kwiecień 2024 r.

Numer 274 Kwiecień 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej