Składka wypadkowa w 2023 roku – na jej wysokość wpłynie miejsce wypadku przy pracy

Dodano: 26 października 2022

Fakt, czy wypadek przy pracy będzie miał miejsce w siedzibie pracodawcy czy w domu, podczas wykonywania pracy zdalnej ma wpłynąć na wysokość składki zdrowotnej w 2023 roku. Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy, który ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r.

Projekt zawiera nowy zmieniony wzór statystycznej karty wypadku. W karcie będzie dodatkowa rubryka, gdzie trzeba będzie wpisywać, czy do wypadku doszło podczas pracy wykonywanej w formie zdalnej czy też nie. Dzięki tym zmianom będzie można pozyskać dane o wypadkach, które wydarzyły się w związku z wykonywaniem pracy zdalnej.

Z kolei dane statystyczne zostaną wykorzystane jako ważny materiał, który posłuży do planowania działań w zakresie poprawy warunków pracy. Będą mieć też wpływ na obserwowanie stanu warunków pracy, zachowań pracowników czy wyników działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.

Co mówią statystyki na temat wypadków przy pracy podczas wykonywania pracy zdalnej

Dane Głównego Inspektora Pracy pokazują, że w okresie od marca 2020 r. do końca czerwca 2021 r. do Państwowej Inspekcji Pracy zgłoszono 15 wypadków, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej. Wśród tych 15 osób – 11 poszkodowanych poniosło śmierć.

Z kolei z raportu GUS z 2020 r. o wypadkach przy pracy wynika, że w stosunku do 2019 roku zmniejszyła się liczba osób poszkodowanych w wypadkach ciężkich o 4,9% oraz w wypadkach z innym skutkiem o 24,7%. Być może zmniejszenie wynika z delegowania pracowników do wykonywania pracy zdalnej.

Natomiast już z raportu GUS z 2021 r. wynika, że liczba poszkodowanych w wypadkach zwiększyła się o 9,7% w stosunku do 2020 r. Nie wiadomo czy ten wzrost był spowodowany powrotem do biur, przypuszczalnie tak.

Warto zadbać o warunki pracy zdalnej

Pracodawcy, których pracownicy wykonują pracę zdalną powinni zadbać o szczegóły wprowadzanych zasad pracy zdalnej. Pracodawca powinien rzetelnie przeprowadzić ocenę ryzyka na stanowisku pracy. Powinna ona być sporządzana wspólnie z pracownikiem z wykorzystaniem list kontrolnych, które pomogą w identyfikacji zagrożeń.

Źródło: Gov.pl

Autor: Redakcja poradnika Płace w firmie

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej