Składki ZUS i świadczenia ZUS 2024 – zmiany w rozliczeniach (przykłady liczbowe)

Jakub Pioterek

Autor: Jakub Pioterek

Dodano: 10 listopada 2023

Na przełomie dwóch lat kalendarzowych płatników składek czeka wiele obowiązków związanych ze zmianą wynagrodzeń mających wpływ na istnienie obowiązku ubezpieczeń z określonych tytułów oraz naliczania niektórych ze składek. Sprawdź, czy od 1 stycznia 2024 r. dodatek za szczególne warunki pracy należy uwzględniać przy ustalaniu, czy pracownik osiąga minimalne wynagrodzenie. Dowiedz się, dlaczego od 1 stycznia 2023 r. należy sprawdzić umowy zlecenia. Sprawdź zmiany w składkach ZUS i świadczeniach ZUS na przełomie 2023 i 2024 roku – na przykładach.

Z komentarza eksperta dowiesz się także:

  • Jakie nowe stawki tzw. małego ZUS obowiązują od 1 stycznia 2024 r.
  • W jaki sposób zmiana wynagrodzenia minimalnego od 1 stycznia 2024 r. wpływa na obciążenia na FP i FS
  • Dlaczego przy wypłatach za rok ubiegły konieczny jest raport ZUS RPA
  • Jaki limit wynagrodzenia chorobowego obowiązuje od 1 stycznia 2024 r.
  • Jak właściwie wypłacać zasiłki opiekuńcze od 1 stycznia 2024 r.
  • Dlaczego od 1 stycznia 2024 r. należy przeliczyć minimalne świadczenia pracownicze

Przeczytaj także:

Premia świąteczna – czy potrąca się od niej składki na ZUS za osoby na urlopie rodzicielskim i wychowawczym

Od 5 sierpnia 2023 r. obowiązują nowe kody tytułów do ubezpieczenia

Najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorców w 2023 roku

Korekta składek ZUS przy umowie zlecenia – jak rozliczyć zwrot składek

Świadczenia dla pracowników bez składek ZUS – wskazówki dla pracodawcy oraz przykłady

Od 1 stycznia 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę nie obejmuje dodatku za szczególne warunki pracy

Dodatek za szczególne warunki pracy jest kolejnym składnikiem płacowym, którego od 1 stycznia 2024 r. pracodawca nie bierze pod uwagę przy ustalaniu, czy płaca pracownika, któremu taki dodatek przysługuje, odpowiada co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu za pracę. Wcześniej z tej grupy składników były wyłączone takie składniki, jak:

  • nagroda jubileuszowa,
  • odprawa emerytalno-rentowa,
  • wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych,
  • dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej oraz
  • dodatek za staż pracy.

Dlatego pracodawców zatrudniających osoby, którym przysługuje dodatek za szczególne warunki pracy, czeka przegląd wynagrodzeń pod kątem uzyskiwania minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przykład

Regulamin wynagradzania w firmie pana Jana przyznaje pracownikom dodatki za szczególne warunki pracy w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego. Pani Ania zatrudniona u pana Jana w grudniu 2023 r. otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 3.550 zł oraz 710 zł dodatku za szczególne warunki pracy (3.550 x 20%). Daje to pracownicy łącznie więcej niż minimalne wynagrodzenie (4.260 zł > 3.600 zł). W styczniu 2024 r. pani Ania łącznie będzie zarabiała więcej niż minimalne wynagrodzenie za pracę (4.260 zł > 4.242 zł). Mimo to pan Jan będzie zmuszony podnieść ubezpieczonej kwotę wynagrodzenia zasadniczego do wysokości min. 4.242 zł i dodatkowo wypłacać dodatek w wysokości 848,40 zł (4.242 zł x 20%).

Składki ZUS 2024 – należy sprawdzić umowy zlecenia

Płatnicy składek zatrudniający zleceniobiorców, którzy tego rodzaju umowy mają podpisane jeszcze z innymi podmiotami, muszą sprawdzić, czy zmiana minimalnego wynagrodzenia za pracę nie spowoduje zmian w zakresie objęcia wspomnianych osób ubezpieczeniami społecznymi. Odpowiednio stosuje się tu bowiem art. 9 ust. 2c ustawy systemowej. Zgodnie z nim osoby zatrudnione na podstawie kilku umów zlecenia objęte są obowiązkiem ubezpieczeń społecznych tylko z tych umów, których łączna podstawa wymiaru składek emerytalno-rentowych w danym miesiącu nie osiąga poziomu wynagrodzenia minimalnego, zgodnie z chronologią ich zawierania.

Warto zaznaczyć, że przepis ten dotyczy nie tylko umów zlecenia, ale również umów agencyjnych oraz innych umów o świadczenie usług, w stosunku do których stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia. Wynagrodzenie minimalne w 2023 roku od stycznia wynosił 3.490 zł, a od 1 lipca wynosi 3.600 zł. W roku 2024 również wzrośnie dwukrotnie, tj. od 1 stycznia do kwoty 4.242 zł oraz ponownie od 1 lipca do 4.300 zł.

Wzrost wynagrodzenia minimalnego nie wpłynie na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie bowiem z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 82 ust. 1 ustawy zdrowotnej, każda umowa zlecenia objęta jest obowiązkowo tym ubezpieczeniem – bez względu na ich liczbę i wysokość wynagrodzenia.

Nie trzeba sprawdzać umów zlecenia zawartych z uczniami szkół ponadpodstawowych i studentami w wieku do ukończenia 26 lat. Nie rodzą one bowiem obowiązku ubezpieczeń społecznych. Nie są też objęte ubezpieczeniem zdrowotnym.

Przykład

Kilka umów zlecenia

Dnia 1 września 2023 r. spółka z o.o. podpisała umowę zlecenie z 32-letnią osobą na czas nieokreślony ze stałym miesięcznym wynagrodzeniem wynoszącym 1.500 zł. Ze złożonego oświadczenia wynikało, że zleceniobiorca ma podpisane jeszcze dwie tego rodzaju umowy (również na czas nieokreślony) z wynagrodzeniami wynoszącymi:

  • 2.500 zł – w podmiocie A,
  • 1.700 zł – w podmiocie B.

Łączne miesięczne wynagrodzenie z tych umów przekraczało kwotę wynagrodzenia minimalnego (4.200 zł > 3.600 zł). Dlatego też spółka zgłosiła zleceniobiorcę tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZZA z kodem tytułu 04 11 00. Po wzroście 1 stycznia 2024 r. wynagrodzenia minimalnego do poziomu 4.242 zł łączne wynagrodzenie ze wspomnianych umów zlecenia będzie niższe od tego wynagrodzenia.

Spółka będzie więc musiała złożyć druk ZUS ZWUA, na którym wyrejestruje zleceniobiorcę z ubezpieczenia zdrowotnego 1 stycznia 2024 r. z kodem przyczyny wyrejestrowania 600. Z tą samą datą należy zgłosić zleceniobiorcę do ubezpieczeń obowiązkowych (emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego) oraz ewentualnie do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego na druku ZUS ZUA.

Należy też sprawdzić umowy zlecenia zawarte z osobami zatrudnionymi równocześnie w innych podmiotach na podstawie umów o pracę. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1–1a ustawy systemowej, umowy zlecenia zawarte z obcym pracownikiem objęte są obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi (poza ubezpieczeniem chorobowym) tylko, jeśli podstawa składek emerytalno-rentowych ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przykład

Umowa zlecenia z „obcym” pracownikiem

Dnia 1 sierpnia 2023 r. płatnik składek podpisał bezterminową umowę zlecenia z 40-letnią osobą. Ze złożonego oświadczenia wynikało, że jest ona zatrudniona w innym podmiocie na podstawie umowy o pracę na 3/4 etatu ze stałym miesięcznym wynagrodzeniem (oskładkowanym) w wysokości 4.200 zł. Wynagrodzenie ze zlecenia także określone zostało stałą miesięczną stawką wynoszącą 2.500 zł. Z uwagi na to, że podstawa składek emerytalno-rentowych ze stosunku pracy była wyższa od wynagrodzenia minimalnego, zleceniodawca zgłosił zleceniobiorcę tylko do ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeżeli zleceniodawca przeoczy fakt, że po zmianie stawki wynagrodzenia minimalnego osoba ta powinna być zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych także ze zlecenia i nadal będzie rozliczał za nią tylko składkę zdrowotną, w przyszłości będzie musiał:

1.

Wyrejestrować ją z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 XX, kodem przyczyny wyrejestrowania 600 i datą 01.01.2024.

2.

Zgłosić ją na druku ZUS ZUA do ubezpieczeń obowiązkowych ze zlecenia (emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego) z kodem tytułu 04 11 XX oraz datą 01.01.2024.

3.

Złożyć raporty ZUS RCA za okres, w którym za zleceniobiorcę nieprawidłowo opłacana była tylko składka zdrowotna. Dokumenty te powinny być złożone w trybie korekty (z kolejnym numerem identyfikatora). Rozlicza się w nich składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe) od podstawy wynoszącej 2.500 zł.

Składkę zdrowotną rozlicza się od 2.218,50 zł (2.500 zł – 281,50 zł, tj. składki na ubezpieczenia społeczne finansowane ze środków zleceniobiorcy, w tym przypadku będzie to 9,76% składki emerytalnej i 1,5% składek rentowych) – w poprawianych raportach składka ta naliczana była od pełnego wynagrodzenia, czyli od 2.500 zł.

4.

Dołączyć do skorygowanych raportów deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA oznaczone tym samym identyfikatorem, w których uwzględnione zostaną zmiany w zakresie składek.

5.

Obliczyć i uregulować powstałą niedopłatę z tytułu składek wraz z ewentualnymi odsetkami za zwłokę (nie nalicza się, jeśli ich wysokość nie przekracza kwoty odpowiadającej 1% wynagrodzenia minimalnego).

Składki ZUS 2024 – nowe kwoty graniczne przy urlopie wychowawczym

Oprócz wynagrodzenia minimalnego zmienia się także prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie przyjęte do ustalenia rocznej podstawy składek emerytalno-rentowych. To spowoduje zmianę minimalnej i maksymalnej podstawy składek osób objętych ubezpieczeniami z tytułu pobytu na urlopie wychowawczym. Podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w przypadku tej grupy osób stanowi kwota odpowiadająca 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w art. 19 ustawy. Podstawa ta nie może jednak być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i niższa niż 75% wynagrodzenia minimalnego.

Z projektu ustawy budżetowej na rok 2023 wynika, że prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne w przyszłym roku wzrośnie z aktualnie obowiązującej kwoty 6.935 zł do 7.824 zł.

Dnia 1 stycznia 2024 r. minimalna podstawa składek emerytalno-rentowych osób objętych ubezpieczeniami z tytułu pobytu na urlopie wychowawczym wzrasta więc z kwoty 2.700 zł (3.600 zł × 75%) do 3.181,50 zł (4.242 zł × 75%). Kolejny jej wzrost nastąpi od 1 lipca i wyniesie ona wówczas 3.225 zł (4.300 zł × 75%).

Z początkiem przyszłego roku wzrośnie również podstawa maksymalna – z kwoty 4.161 zł (6.935 zł × 60%) do 4.694,40 zł (7.824 zł × 60%).

Warto przypomnieć, że zgodnie z wyjaśnieniami ZUS, w przypadku pracowników zatrudnionych na pełnym etacie, którzy muszą mieć zagwarantowane wynagrodzenie minimalne, podstawa wymiaru składek emerytalno-rentowych z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym nie może być niższa niż aktualnie obowiązujące wynagrodzenie minimalne.

Jedynie w przypadku osób zatrudnionych na niepełnym etacie, którzy w umowie o pracę zagwarantowaną mają kwotę wynagrodzenia minimalnego pomniejszoną proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, podstawę składek stanowi odpowiednio pomniejszona kwota wynagrodzenia minimalnego, nie niższa niż 75% wynagrodzenia minimalnego. Pracodawcy składający dokumenty rozliczeniowe za pracowników objętych ubezpieczeniami z tytułu pobytu na urlopie wychowawczym powinni więc sprawdzić, czy zmiany nie spowodują zmiany w wykazywanych przez nich podstawach składek oraz samych składkach.

Przykład

Podstawa wymiaru składek osób na urlopach wychowawczych

Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe za pracownika przebywającego od 1 sierpnia 2023 r. na urlopie wychowawczym pracodawca nalicza od podstawy maksymalnej, tj. od 4.161 zł. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie tej osoby wypłacone za 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających rozpoczęcie urlopu przekraczało bowiem tę kwotę. Wyniosło ono 4.387,60 zł. Z uwagi na zmianę od stycznia 2023 roku maksymalnej podstawy, począwszy od składek należnych za ten miesiąc powinny być one liczone od tego wynagrodzenia, ponieważ będzie ono niższe od górnej kwoty granicznej (4.387,60 zł < 4.694,40 zł). Jeżeli pracodawca nadal będzie naliczał składki od podstawy z 2023 roku, w przyszłości czeka go konieczność złożenia stosownych korekt.

Składki ZUS 2024 – od 1 stycznia nowe stawki małego ZUS

Zmiana wynagrodzenia minimalnego oraz wynagrodzenia prognozowanego spowoduje także zmianę minimalnych i maksymalnych podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców korzystających z tzw. małego ZUS (o którym mowa w art. 18c ustawy systemowej).

Minimalna i maksymalna podstawa składek na ubezpieczenia społeczne korzystających z małego ZUS

Podstawa minimalna

Podstawa maksymalna

 

Od 1 stycznia 2023 r.

 

1.047 zł (3.490 zł × 30%)

4.161 zł (6.935 zł × 60%)

 

Od 1 lipca 2023 r. 

1.080 zł (3.600 zł × 30%)

4.161 zł (6.935 zł × 60%)

 

Od 1 stycznia2024 r.

1.272,60 zł (4.242 x 30%)

4.694,40 zł (7.824 zł × 60%)

Od 1 lipca 2024 r.

 

1.290 zł (4.300 x 30%)

4.694,40 zł (7.824 zł × 60%)

W przypadku tej grupy ubezpieczonych podstawa składek na ubezpieczenia społeczne nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przyjętego do ustalenia rocznej podstawy składek emerytalno-rentowych i nie może być niższa niż 30% wynagrodzenia minimalnego obowiązującego w styczniu danego roku.

Składki ZUS 2024 –roku wzrost preferencyjnych składek ZUS dla przedsiębiorców

Nowe podstawy składek na ubezpieczenia społeczne w nadchodzącym roku dotyczyć będą również przedsiębiorców spełniających warunki określone w art. 18a ustawy systemowej, którzy mogą skorzystać z tzw. podstawy preferencyjnej.

Zgodnie z przywołanym przepisem, w przypadku tej grupy osób w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej podstawę wspomnianych składek stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak od 30% wynagrodzenia minimalnego.

Minimalna podstawa składek na ubezpieczenia społeczne za grudzień 2023 roku wyniesie więc 1.080 zł. Natomiast w 2023 roku nastąpi jej dwukrotna zmiana, a mianowicie 1 stycznia wzrośnie do poziomu 1.272,60 zł i 1 lipca do 1.290 zł.

Składki ZUS 2024 – wyższe składki dla prowadzących działalność

O nadchodzących zmianach muszą też pamiętać przedsiębiorcy niekorzystający z tzw. małego ZUS oraz składek preferencyjnych, którzy składki na ubezpieczenia społeczne opłacają od pełnej podstawy określonej w art. 18 ust. 8 ustawy systemowej. Zgodnie z przywołanym przepisem, w ich przypadku podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia rocznej kwoty granicznej składek emerytalno-rentowych. Składka w nowej wysokości obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku.

Od 1 stycznia 2024 r. minimalna podstawa składek na ubezpieczenia społeczne tej grupy ubezpieczonych wzrasta z kwoty 4.161 zł (obowiązującej w 2023 r.) do 4.676,40 zł.

Składki ZUS 2024 – wyższa składka zdrowotna za współpracowników

Z początkiem przyszłego roku zmieni się także podstawa wymiaru składki zdrowotnej opłacanej za osoby współpracujące przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej. Określa ją art. 81 ust. 2ya ustawy zdrowotnej, zgodnie z którym podstawę składki na ubezpieczenie zdrowotne osób współpracujących z osobami prowadzący mi działalność pozarolniczą oraz z osobami, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców, stanowi kwota odpowiadająca 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kw. poprzedniego roku, włącznie z wypłatami z zysku.

Artykuł 18 ust. 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców mówi o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi, którzy, spełniając przesłanki określone w tym przepisie, mogą skorzystać z ulgi na strat polegającej na zwolnieniu z obowiązku ubezpieczeń społecznych przez pierwsze 6 miesięcy od podjęcia działalności.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie, o którym tu mowa, w IV kwartale 2022 roku wynosiło 6.965,94 zł. To oznacza, że składkę zdrowotną za grudzień 2023 roku za osobę współpracującą należy liczyć od podstawy wynoszącej 5.224,46 zł (6.965,94 zł × 75%). Podstawa ta na pewno wzrośnie 1 stycznia 2024 r., ale nie możemy podać o ile, ponieważ wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale 2022 roku poznamy prawdopodobnie dopiero w połowie stycznia 2024 roku.

Zmiana wynagrodzenia minimalnego od 1 stycznia 2024 r. – obciążenia na FP i FS

Wzrost wynagrodzenia minimalnego może spowodować ustanie obowiązku naliczania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy w przypadku niektórych osób objętych tymi obciążeniami w 2023 roku. Zgodnie z art. 104 ust. 1 oraz art. 107 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia, obowiązek ten powstaje, gdy podstawa składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w przeliczeniu na okres miesiąca, odpowiada co najmniej wynagrodzeniu minimalnemu. Zasada ta obejmuje także składki na Fundusz Solidarnościowy, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o Funduszu Solidarnościowym, do składek na ten fundusz stosuje się przepisy dotyczące obowiązkowych składek na FP.

Na początku przyszłego roku płatnicy składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy powinni więc sprawdzić, czy zmiana wynagrodzenia minimalnego nie wpłynęła na obowiązek ich opłacania. Kontrolę taką będą musieli też przeprowadzić po drugiej zmianie wynagrodzenia minimalnego, czyli 1 lipca 2024 r.

Przykład

Praca w dwóch firmach na część etatu – składki na FP i FS

Dnia 1 lipca 2023 r. spółka z o.o. podpisała umowę o pracę na czas nieokreślony na 1/4 etatu z osobą, która zgodnie ze złożonym oświadczeniem zatrudniona jest jeszcze w innej firmie na podstawie tego rodzaju umowy, ale w wymiarze pół etatu. W obu przypadkach wynagrodzenie (oskładkowane) określone jest stałą miesięczną stawką wynoszącą:

  • 1.400 zł – dla 1/4 etatu oraz
  • 2.500 zł dla 1/2 etatu

i wypłacane do końca danego miesiąca.

W związku z tym, że łączna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest wyższa od wynagrodzenia minimalnego (3.900 zł > 3.600 zł), obaj płatnicy za osobę tę odprowadzają składki na FP i FS – oczywiście od dochodów u siebie osiąganych. Począwszy od wynagrodzeń za styczeń 2024 roku obowiązek ten ustanie, ponieważ łączna podstawa obowiązkowych składek emerytalno-rentowych będzie niższa od wynagrodzenia minimalnego (3.900 zł < 4.242 zł).

Nowa stawka wynagrodzenia minimalnego nie będzie miała jednak zastosowania wobec wynagrodzeń przysługujących za grudzień 2023 roku, których wypłata nastąpi w styczniu 2024 roku. ZUS wyjaśnia, że w takiej sytuacji bierze się pod uwagę poziom wynagrodzenia minimalnego obwiązujący w roku, za który dana wypłata przysługuje.

Przykład

Wynagrodzenie za grudzień wypłacone w styczniu – składki na FP i FS

Wynagrodzenia pracowników fizycznych za dany miesiąc wypłacane są do 10. dnia następnego miesiąca. Termin taki wynika z obowiązującego w firmie regulaminu wynagradzania. Pracownik, którego wynagrodzenie (oskładkowane) za grudzień 2023 roku wyniesie 3.600 zł, otrzyma je 9 stycznia 2024 r. Mimo że podstawa obowiązkowych składek emerytalno-rentowych będzie niższa od obowiązującego w styczniu 2024 roku wynagrodzenia minimalnego, za osobę tę powinny być odprowadzone składki na FP i FS. Nową stawkę wynagrodzenia minimalnego zastosujemy dopiero do wynagrodzenia przysługującego za styczeń 2024 roku, wypłaconego do 10 lutego.

Składki ZUS 2024 – przy wypłatach za rok ubiegły konieczny raport ZUS RPA

Przy wypłatach mających miejsce w styczniu 2024 roku lub w miesiącach następnych, ale przysługujących za 2023 rok, płatnicy powinni pamiętać o złożeniu dodatkowego raportu o oznaczeniu ZUS RPA. W dokumencie tym wykazuje się bowiem m.in.:

  • kwotę przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, który stanowił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe lub na ubezpieczenie wypadkowe,
  • kwotę przychodu wypłaconego w danym miesiącu obok wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, który w okresie pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku nie stanowił podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych i który jest należny za inny rok kalendarzowy.
Przykład

Trzynastka za 2023 rok – ZUS RPA

Dnia 27 stycznia 2024 r. pracownik pobierający stałe miesięczne wynagrodzenie (oskładkowane) w wysokości 4.500 zł otrzyma, razem z poborami za ten miesiąc, premię za IV kwartał 2023 roku w kwocie 1.800 zł – również w pełni objętą składkami oraz trzynastkę za rok ubiegły w wysokości 3.987,60 zł.

Pracodawca wykaże pracownika w następujących raportach imiennych składanych za styczeń 2023 roku

1.

ZUS RCA z numerem identyfikatora 01 01.2024 i kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 XX, w którym składki na wszystkie rodzaje ubezpieczeń społecznych rozliczone zostaną od podstawy wynoszącej 10.287,60 zł (4.500 zł + 1.800 zł + 3.987,60 zł), a składka zdrowotna od 8.877,17 zł (10.287,60 zł – 1.410,43 zł, tj. składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika)

2.

ZUS RPA z tym samym identyfikatorem i kodem tytułu, gdzie w bloku III.C. w polu 01 podany będzie rok 2023, a w polu 02 łączna kwota wypłat przysługujących za ten rok, tj. 5.787,60 zł

Świadczenia ZUS 2024 – wynagrodzenie chorobowe z nowym limitem

Od 1 stycznia 2024 r. pracownicy nabywają prawo do nowego limitu dni, za które może być wypłacane wynagrodzenie chorobowe.

Wynagrodzenie chorobowe za okres przypadający po 31 grudnia 2023 r. pracodawcy muszą rozliczyć w ramach nowego limitu przysługującego w 2024 roku nawet, jeśli dana osoba nie wykorzystała jeszcze limitu z 2023 roku. Fakt, że nieprzerwana niezdolność do pracy powstała w 2023 roku, nie ma tu żadnego znaczenia.

Co ważne, jeśli świadczeniem wypłacanym przez pracodawcę na przełomie lat 2023/2024 będzie zasiłek chorobowy, wypłatę wynagrodzenia chorobowego po 1 stycznia 2024 r. będzie mógł on podjąć dopiero po chociażby jednodniowej przerwie w niezdolności do pracy. Do momentu wystąpienia takiej przerwy pracownik nadal będzie otrzymywał zasiłek chorobowy.

Wynagrodzenie chorobowe przysługuje pracownikom za pierwsze 33 dni lub 14 dni niezdolności do pracy w danym roku kalendarzowym.

Ten krótszy limit dotyczy chorób przypadających po roku, w którym pracownik ukończył 50 lat. Wynagrodzenie chorobowe nie jest wypłacane w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy albo chorobą zawodową. W takiej sytuacji od pierwszego dnia choroby pracownikowi przysługuje bowiem zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego.

Uzależnienie limitu dni, przez które przysługuje wynagrodzenie chorobowe od wieku pracownika, nakłada na pracodawców wypłacających takie świadczenie na przełomie lat 2023 i 2024 obowiązek sprawdzenia wieku danej osoby. Jeżeli w 2023 roku pracownik skończył 50 lat, nawet ostatniego dnia grudnia, w 2024 roku wynagrodzenie chorobowe będzie mógł pobierać tylko przez 14 dni.

Przykład

Wynagrodzenie chorobowe pracowników 50 plus

Pracownik, który 50 lat ukończył 12 grudnia 2023 r., otrzyma zwolnienie lekarskie obejmujące okres od 27 grudnia 2023 r. do 20 stycznia 2024 r. W związku z tym, że jest to pierwsza niezdolność do pracy i jej przyczyną nie jest wypadek przy pracy albo choroba zawodowa, osobie tej przysługiwać będą następujące świadczenia chorobowe:

  • za dni od 27 do 31 grudnia 2023 r. – wynagrodzenie chorobowe rozliczane w ramach 33-dniowego limitu obowiązującego w 2023 r.,
  • za dni od 1 do 14 stycznia 2024 r. – wynagrodzenie chorobowe rozliczane w ramach 14-dniowego limitu obowiązującego w 2024 r.,
  • za dni od 15 do 20 stycznia 2024 r. – zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego.

Świadczenia ZUS 2024 – wypłata zasiłków opiekuńczych

Do świadczeń chorobowych, których okres wypłaty jest limitowany w ramach danego roku kalendarzowego, należą także podstawowe zasiłki opiekuńcze. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 33 ustawy chorobowej, zasiłek ten może być wypłacany nie dłużej niż przez:

  • 60 dni w roku kalendarzowym – jeżeli opieka sprawowana jest nad dzieckiem zdrowym lub dzieckiem chorym w wieku do ukończenia 14 lat,
  • 30 dni w roku kalendarzowym – jeżeli opieka sprawowana jest nad dzieckiem niepełnosprawnym posiadającym odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności,
  • 14 dni w roku kalendarzowym – jeżeli opieka sprawowana jest nad innym chorym członkiem rodziny, w tym dzieckiem w wieku powyżej 14 lat.

Identycznie więc jak przy wynagrodzeniu chorobowym, 1 stycznia 2024 r. rozpoczną się nowe limity dni, przez które w przyszłym roku będą mogły być wypłacane zasiłki opiekuńcze – i to nawet, jeśli dana osoba nie wykorzystała jeszcze limitu z 2023 roku. Zastrzeżenie to ma istotne znaczenie w przypadku zwolnień lekarskich z tytułu opieki obejmujących przełom 2 lat kalendarzowych.

Nabycie przez ubezpieczonego prawa do nowego limitu może bowiem oznaczać konieczność wznowienia 1 stycznia 2024 r. wypłaty zasiłku opiekuńczego, którego wypłata została wstrzymana w grudniu 2023 r. z powodu wykorzystania w pełni limitu przysługującego za ten rok.

Przykład

Zasiłek opiekuńczy na przełomie roku

Pracownica zatrudniona u pracodawcy uprawnionego do wypłaty świadczeń chorobowych otrzymuje zwolnienie lekarskie potwierdzające konieczność sprawowania przez nią opieki nad chorym dzieckiem w wieku 9 lat. Załóżmy, że zwolnienie to obejmie okres od 22 grudnia 2023 r. do 10 stycznia 2024 r. Z uwagi na to, że w 2023 roku pracownica pobrała już na to dziecko zasiłek opiekuńczy za 57 dni, 28 grudnia pracodawca wypłaci jej to świadczenie tylko za okres od 22 do 24 grudnia w kwocie 264,20 zł.

Pozostałe dni grudnia objęte zwolnieniem uznane zostaną za usprawiedliwioną nieobecność w pracy bez prawa do wynagrodzenia lub zasiłku. Dnia 28 grudnia pracownica otrzyma także wynagrodzenie (oskładkowane) za przepracowane w tym miesiącu dni w wysokości 3.876,50 zł. Natomiast 27 stycznia 2024 r. pracodawca wypłaci jej zasiłek opiekuńczy za dni przypadające po nabyciu prawa do nowego limitu (1–10 stycznia) w wysokości 1.321 zł oraz wynagrodzenie (oskładkowane) za przepracowane w tym miesiącu dni w wysokości 3.187,20 zł.

Pracodawca powinien wykazać pracownicę w następujących raportach imiennych:

W grudniu 2023 roku

  • ZUS RCA z identyfikatorem 01 12.2023 i kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 XX, w którym rozliczone zostaną składki na wszystkie rodzaje ubezpieczeń społecznych od podstawy wynoszącej 3.876,50 zł, a na ubezpieczenie zdrowotne od 3.345,03 zł (3.876,50 zł – 531,47 zł, tj. składki na ubezpieczenia społeczne finansowane ze środków pracownika),
  • ZUS RSA z takim samym identyfikatorem oraz kodem tytułu, kodem świadczenia/przerwy 312, okresem od 22.12.2023 do 24.12.2023, cyfrą 2 jako liczbą dni zasiłkowych/liczbą wypłat i kwotą 264,20 zł,
  • ZUS RSA z takim samym identyfikatorem i kodem tytułu, kodem świadczenia/przerwy 151 oraz okresem od 25.12.2023 do 31.12.2023.

W styczniu 2024 roku

  • ZUS RCA z identyfikatorem 01 01.2024 i kodem tytułu 01 10 XX, gdzie składki na wszystkie
  • rodzaje ubezpieczeń społecznych rozliczone zostaną od podstawy wynoszącej 3.187,20 zł, a składka zdrowotna od 2.750,23 zł (3.187,20 zł – 436,97 zł),
  • ZUS RSA z takim samym identyfikatorem i kodem tytułu, kodem świadczenia/przerwy 312, okresem od 01.01.2024 do 10.01.2024, liczbą 10 jako liczbą dni zasiłkowych/liczbą wypłat oraz kwotą 1.321 zł.

W praktyce zdarza się, że pracodawcy odmawiają wypłaty zasiłku opiekuńczego za wszystkie dni przypadające po wyczerpaniu aktualnego limitu, w tym także za dni przypadające po 31 grudnia danego roku. Postępowanie to jest nieprawidłowe i w przyszłości skutkować będzie koniecznością wypłacenia pracownikowi stosownego wyrównania wraz z odsetkami za zwłokę).

Świadczenia ZUS 2024 – pamiętaj o przeliczeniu minimalnych świadczeń pracowniczych

Pracodawcy wypłacający na przełomie lat 2023/2024 świadczenia chorobowe pracownikom otrzymującym pensje na poziomie wynagrodzenia minimalnego powinni pamiętać o treści art. 45 ustawy chorobowej.

Przepis ten wyjaśnia, że podstawa wymiaru zasiłku chorobowego, a tym samym i innych świadczeń chorobowych przysługujących pracownikom, z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% tego wynagrodzenia.

Zmiana wynagrodzenia minimalnego 1 stycznia 2024 r. spowoduje więc wzrost minimalnej podstawy pracowniczych świadczeń chorobowych. W 2023 roku podstawa ta w przypadku osób zatrudnionych na pełnym etacie wynosiła w okresie do końca czerwca 3.011,52 zł (3.490 zł – 478,48 zł) oraz od lipca do grudnia 3.106,44 zł (3.600 zł – 493,56 zł).

W 2023 roku wzrośnie dwa razy: od 1 stycznia do kwoty 3.660,42 zł (4.242zł – 581,58  zł) oraz od 1 lipca do 3.710,47 zł (4.300 zł – 589,53 zł).

Świadczenia ZUS 2024 – zmiana płatnika zasiłków

Przy świadczeniach z ubezpieczenia chorobowego oraz ubezpieczenia wypadkowego może wystąpić sytuacja, że z początkiem nowego roku dany płatnik składek uzyska lub utraci prawo do ich wypłaty. W zależności od rodzaju zmiany inne będą obowiązywać zasady wypłaty tych świadczeń w przypadku nieprzerwanej niezdolności do pracy przypadającej na przełomie 2023 i 2024 roku.

Jeżeli od 1 stycznia 2024 r. dany podmiot uzyska prawo do wypłacania świadczeń chorobowych, a wypłatę takiego świadczenia podjął w 2023 roku ZUS, organ ten będzie kontynuował wypłatę z tytułu nieprzerwanej niezdolności do pracy, aż do wystąpienia chociażby jednodniowej przerwy w chorobie. Taki sposób postępowania wynika z art. 61 ust. 4 ustawy chorobowej.

Przykład

Pracodawca w 2023 roku zostaje płatnikiem składek

Załóżmy, że pracownica otrzyma zwolnienie lekarskie obejmujące okres od 27 grudnia 2023 r. do 17 stycznia 2024 r., nabywając z tego tytułu prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego. W związku z tym, że w 2023 roku prawodawca zatrudniający tę osobę nie jest uprawniony do wypłaty świadczeń chorobowych, wypłatę zasiłku podejmie ZUS. Od 1 stycznia 2024 r. podmiot ten uzyska jednak prawo do wypłaty świadczeń chorobowych. Mimo to ZUS będzie kontynuował wypłatę wspomnianego zasiłku z tytułu nieprzerwanej choroby przypadającej na przełomie tych dwóch lat kalendarzowych, bez względu na liczbę kolejnych zwolnień lekarskich – oczywiście w ramach okresu zasiłkowego. Jeżeli więc np. pracownica otrzyma kolejne zwolnienie, obejmujące okres od 18 stycznia do 10 lutego 2024 r., płatnikiem zasiłku nadal będzie ZUS. Jeżeli natomiast zwolnienie to obejmie okres od 19 stycznia do 10 lutego, wypłatę zasiłku przejmie pracodawca.

Jeżeli 1 stycznia 2024 r. płatnik składek straci prawo do wypłacania świadczeń z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego, już od tego dnia ZUS przejmie wypłatę świadczenia z tytułu niezdolności do pracy przypadającej na przełomie lat 2023/2024.

Przykład

Pracodawca przestaje być płatnikiem zasiłku od 1 stycznia 2024 r.

Przyjmijmy, że pracodawca, o którym mowa w przykładzie wcześniejszym, posiadał w 2023 roku prawo do wypłacania świadczeń z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego i straci je 1 stycznia 2024 r. W takiej sytuacji zasiłek chorobowy będzie mógł wypłacić tylko za dni od 27 do 31 grudnia 2023 r. Od 1 stycznia 2024 r. jego wypłatę przejmie ZUS na podstawie dokumentów otrzymanych od pracodawcy.

Podstawa prawna: 
  • Art. 9 ust. 1–1a, art. 9 ust. 2c, art. 18 ust. 8, art. 18a, 18c, art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 1230).
  • Art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 81 ust. 2ya,  art. 82 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r., poz. 2561).
  • Art. 18 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 221).
  • Art. 104 ust. 1 oraz art. 107 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 735).
  • Art. 4 ust. 1 ustawy z 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 647).
  • Art. 33, art. 45, art. 61 ust. 4 z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1732).
Autor: Jakub Pioterek
Jakub Pioterek

Autor: Jakub Pioterek

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z ubezpieczeniami społecznymi.Od kilku lat związany z administracją publiczną.

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.

Numer 282 Październik, Listopad 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej