Lista płac krok po kroku plus kalkulator – wynagrodzenie od brutto do netto
Lista płac – schemat dla pracodawcy
- Krok 1. Ustal kwoty brutto
- Krok 2. Oblicz należne składki ZUS
- Krok 3. Ustal podstawę opodatkowania
- Krok 4. Oblicz zaliczkę na podatek
- Krok 5. Wylicz kwotę netto / do wypłaty
Jakie są najważniejsze elementy listy płac
Wśród podstawowych składowych listy płac powinniśmy wymienić:
- nazwę pracodawcy,
- oznaczenie i/lub nazwę listy płac oraz wskazanie miesiąca, którego lista dotyczy,
- imię i nazwisko zatrudnionego/zatrudnionych,
- kwoty świadczeń brutto należnych za dany miesiąc,
- kwoty stanowiące podstawę wymiaru składek zusowskich,
- kwoty składek ZUS,
- podstawę naliczania i kwotę należnej zaliczki na podatek dochodowy,
- potrącenia ustawowe (np. zajęcia komornicze, alimentacyjne) i dobrowolne,
- wynagrodzenie netto oraz kwotę do wypłaty,
- numery stron,
- datę sporządzenia listy,
- podpisy osoby sporządzającej i akceptującej.
W jaki sposób przy sporządzaniu listy płac pomocne są dokumenty źródłowe i pomocnicze
Do właściwego przygotowania listy płac niezbędne są odpowiednio przetworzone informacje źródłowe, na podstawie których pracodawca jest w stanie prawidłowo naliczyć należności brutto oraz ustalić kwotę świadczeń pozapłacowych przysługujących zatrudnionym osobom. Informacje te zawarte są zwykle w rozmaitych dokumentach (nierzadko generowanych i dostępnych w formie elektronicznej), których zebranie poprzedza proces finalnego rozliczenia płacowego podwładnych za dany miesiąc. Wspomniane dokumenty to najczęściej przede wszystkim:
- listy obecności z pełnym wyszczególnieniem dni i godzin pracy oraz wskazaniem okresów nieobecności (i ich przyczyn),
- raporty prezentujące liczbę przepracowanych nadgodzin oraz godzin w porze nocnej, w czasie dyżurów itp.,
- zestawienia przedstawiające efekty pracy, jeśli są potrzebne do wyliczenia prowizji, wynagrodzenia akordowego, premii czy innych dodatków do pensji,
- dokumenty usprawiedliwiające absencje w pracy (np. zwolnienia lekarskie i wnioski urlopowe),
- dokumenty niezbędne do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego należnych w razie choroby, wypadku (np. protokół powypadkowy), opieki (np. druk ZUS Z-15) lub macierzyństwa,
- decyzje o przyznaniu nagród, premii uznaniowych lub innych dodatkowych należności pieniężnych,
- dokumentacja konieczna w celu dokonania zgodnych z prawem potrąceń ustawowych (np. pisma komornicze) oraz dobrowolnych (np. zgoda zatrudnionego),
- dokumentacja w zakresie PPK, z której wynika m.in. to, w jakiej wysokości wpłaty na PPK powinny być naliczane i pobierane w przypadku poszczególnych zatrudnionych osób.
Z komentarza eksperta Płace w firmie dowiesz się:
- Jakie są najważniejsze elementy listy płac
- W jaki sposób przy sporządzaniu listy płac pomocne są dokumenty źródłowe i pomocnicze
- Lista płac – jakie wnioski i oświadczenia może dostarczyć pracownik
- Jaki powinien być termin sporządzania listy płac
Pobierz przydatne narzędzie dla specjalisty ds. płac:
Kalkulator wynagrodzenia z umowy o pracę
Przeczytaj także:
Podróże służbowe kierowców a wyjazdy zagraniczne – lista płac po zmianie przepisów
Lista płac po zmarłym pracowniku
Jak naliczać wynagrodzenie za zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej – lista płac
Potrącenia z zasiłku oraz z wynagrodzenia za pracę w jednym miesiącu – lista płac
Regulamin pracy – jak go utworzyć krok po kroku i jakich błędów unikać
Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.
To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:
- Informacje o zmianach prawnych,
- Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
- Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
- Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
- Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
- 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.