Regulamin pracy – jak go utworzyć krok po kroku i jakich błędów unikać
W przypadku, gdy pracodawca nie jest zobowiązany do wprowadzenia regulaminu, istotne postanowienia dotyczące praw i obowiązków stron stosunku pracy zawiera w umowie o pracę oraz w informacji do umowy o pracę, tworzonej na podstawie art. 29 § 3 kp. Regulaminów nie wprowadza się, jeżeli kwestie organizacji i porządku w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, oraz zasady wynagradzania uregulowano w układzie zbiorowym pracy.
Najczęściej prawem pracy w firmie są regulaminy pracy i wynagradzania. Są to podstawowe akty prawne obowiązujące u pracodawcy.
Regulaminy tworzy się na podstawie:
- art. 104–1043 kp (regulamin pracy),
- art. 771–772 kp i art. 775 kp (regulamin wynagradzania).
Regulaminy te mogą dowolnie kształtować stosunki pracy, jednakże muszą spełniać jeden podstawowy warunek: nie mogą zawierać postanowień mniej korzystnych niż przepisy nadrzędne, tj. ustawy i akty wykonawcze, a także mniej korzystnych niż postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych (art. 9 § 2 i 3 kp).
Przykład. Pracodawca zamierza w regulaminie pracy zawrzeć informacje dotyczące zwolnień pracownika od pracy z innych przyczyn niż urlop, choroba lub opieka nad członkiem rodziny. Kwestie te są uregulowane m.in. w rozporządzeniu w sprawie usprawiedliwiania nieobecności. Aby wyczerpać temat, należałoby zacytować to rozporządzenie od § 4 do § 16. Pracodawca zatem może opisać te zasady następująco:
- Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.
- Szczegółowe zasady udzielania pracownikom zwolnień od pracy i wypłacania wynagrodzenia za te nieobecności regulują przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzenia w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Umieszczając taki zapis w regulaminie, we wstępnej części, podaje się pełną nazwę rozporządzenia, wraz ze wskazaniem roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
- Co trzeba wziąć pod uwagę, tworząc regulamin pracy
- Jak utworzyć regulamin pracy krok po kroku
- Jaki układ treści przyjąć w regulaminie pracy
- Jak stworzyć uniwersalne zasady dotyczące czasu pracy
- Dlaczego trzeba pamiętać o określeniu pory nocnej
- Jak prawidłowo określić termin i miejsce wypłaty wynagrodzenia
- Jak potwierdzać przybycie i obecności w pracy
Pobierz:
Przykładowy regulamin wynagradzania
Informacja o warunkach zatrudnienia u pracodawcy, u którego funkcjonuje regulamin pracy
Przeczytaj także:
Praca zdalna w praktyce – regulamin pracy zdalnej (wzór) i odpowiedzi na pytania Czytelników
Przyjęcie regulaminu pracy – potrzebna konsultacja czy uzgodnienie ze związkami
Testuj portal Placewfirmie.pl i papierowy magazyn Płace w firmie przez 14 dni BEZPŁATNIE.
To kompleksowy serwis ekspercki dla specjalistów zajmujących się płacami w firmach w którym znajdziesz:
- Informacje o zmianach prawnych,
- Konsekwencje wyroków sądowych i interpretacji podatkowych dla pracodawców
- Każde zagadnienie wyjaśnione od strony składek ZUS, podatku PIT i obowiązków pracodawcy wobec pracownika,
- Kalkulatory, wzory dokumentów, wskaźniki płacowe, akty prawne, raporty
- Indywidualne konsultacje e-mailowe z ekspertami,
- 3 razy w tygodniu newsletter Przegląd płac i ZUS.