Jakie działania należy podjąć w przypadku śmierci pracownika, który nie posiada członków rodziny uprawnionych do renty rodzinnej. Pracownik zmarł. Nie był objęty ubezpieczeniem na życie w firmie. Jest osobą rozwiedzioną i ma dwie córki w wieku powyżej 26 lat. Mamy wątpliwości, jakie dokumenty powinny przedłożyć córki abyśmy mogli wypłacić świadczenia po zmarłym pracowniku? Czy może to być oświadczenie córek czy też konieczne są bardziej formalne postanowienia o spadku np. notarialne, sądowe? Czy powinniśmy naliczać podatek od pozostałych świadczeń?
Rodzina po zmarłym pracowniku dostarczyła akt notarialny „Protokół dziedziczenia”, w którym wskazane są trzy osoby w kręgu spadkobierców: żona zmarłego i dwoje dorosłych dzieci. Zmarły pracownik miał należny do wypłaty zasiłek chorobowy i ekwiwalent za urlop oraz należna jest jednomiesięczna odprawa pośmiertna. Czy świadczenia te należne są proporcjonalnie całej trójce spadkobierców, czy tylko żonie (wypłata + 1/2 odprawy)?
Pracownik zmarł w dniu 20 lutego 2021 roku. Pracodawca jest zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia do dnia zgonu pracownika oraz odprawy pośmiertnej. Do wypłaty wynagrodzenia oraz odprawy uprawniona jest żona oraz dwoje dzieci (niepełnoletni oraz pełnoletni syn). Kwota wynagrodzenia to 3.739,01 zł brutto. W jaki sposób ma być podzielone wynagrodzenie? Co z PIT-11? Dodam, iż pełnoletnie dziecko jest uczniem.
Pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim w szpitalu (pobierał wynagrodzenie chorobowe płatne przez pracodawcę). Dnia 13 listopada 2020 r. pracownik zmarł. Odprawę pośmiertną wypłaciliśmy jego małżonce (brak dzieci). Żonie także wypłaciliśmy przysługujące po pracowniku wynagrodzenie chorobowe płatne przez pracodawcę oraz ekwiwalent za urlop (czy mają być nieoskładkowane?). Wdowa ma 43 lata i pracuje (w chwili śmierci męża przebywała na zwolnieniu lekarskim), więc nie jest uprawniona do renty rodzinnej. Nie przedstawiała prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (czy może przedstawić oświadczenie). W jaki sposób wystawić PIT – czy tylko dla zmarłego pracownika i przekazać dokument żonie, czy zostawić w aktach, czy również drugi PIT-11 wystawić dla jego żony? Jak informować ZUS o zgonie pracownika?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.