Kiedy i jak uzyskać zezwolenie na pracę dla członka zarządu będącego cudzoziemcem (dawniej zezwolenie B)
Od 1 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce, które wprowadzają wyodrębniony typ zezwolenia na pracę – dedykowany osobom pełniącym funkcje w strukturach przedsiębiorstw i spółek. Dotyczy to m.in. członków zarządów, prokurentów, a także osób reprezentujących spółki komandytowe. To odpowiednik dawnego zezwolenia typu B. W artykule przedstawiamy, kto dokładnie podlega pod nowy obowiązek, jak wygląda procedura krok po kroku, jakie są wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia oraz na jaki okres może zostać ono przyznane. Podpowiadamy też, jak przygotować się do kontroli i jakie danemusi zawierać prawidłowo wydane zezwolenie.
Przedsiębiorcy, którzy chcą powierzyć wykonywanie funkcji w firmie cudzoziemcowi, muszą wykazać spełnienie dwóch warunków – odpowiedni poziom dochodu oraz zatrudnienie co najmniej dwóch pracowników z dostępem do polskiego rynku pracy.
Wyjątkowo zezwolenie może być przyznane nawet w przypadku niespełnienia tych warunków – jeżeli firma wykaże potencjał rozwojowy (np. innowacje, inwestycje, nowe miejsca pracy).
Wniosek składa się wyłącznie elektronicznie przez portal praca.gov.pl.
Z komentarza eksperta Płace w firmie dowiesz się:
- Co musi zrobić pracodawca, by uzyskać takie zezwolenie
- Jak złożyć wniosek o zezwolenie
- Co jest wskazane w zezwoleniu
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Oferujemy
Kompleksowo i praktycznie rozliczamy wynagrodzenia
Najlepsze wsparcie dla specjalistów ds. kadr i płac oraz księgowych - portal, poradnia i magazyn w jednym!
Zamów do testu na 14 dni Płace w firmie i otrzymaj:
- dostęp do wszystkich treści portalu,
- wydania pdf magazynu oraz
- możliwość korzystania z indywidualnych porad ekspertów.
Autor
prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.